Każdy zawód ma przypisane określone obowiązki i uprawnienia, które mogą wykonywać jego przedstawiciele. Zwłaszcza w przypadku zawodów specjalistycznych, takich jak lekarz, prawnik czy architekt, potrzebne jest posiadanie wykształcenia kierunkowego, co wiąże się z koniecznością ukończenia konkretnych studiów.
Studia pozwalają zdobyć wiedzę teoretyczną, która w późniejszej pracy zawodowej będzie mogła zostać przetestowana w praktyce. Większość kierunków wprowadza w ramach zajęć obowiązkowe praktyki, dzięki którym studenci powoli mogą przyzwyczajać się do zawodu, sprawdzać posiadane przez siebie wiadomości i umiejętności oraz zdecydować czy praca, którą będą w przyszłości wykonywać tak naprawdę ich interesuje.
Okazuje się bardzo często, że mimo początkowych deklaracji, wiele osób w toku praktyk odkrywa, że interesuje ich coś zupełnie innego. O ile odbywa się to w ramach jednej dziedziny wiedzy, bez trudu można zmienić po prostu specjalizację, w której się kształcimy.
Nieco trudniej, gdy w ogóle zamierzamy zmienić branżę, z którą wiążemy naszą przyszłość, co nie znaczy, że jest to niewykonalne. Są jednak i takie osoby, które od początku do końca mają wytyczoną ścieżkę kariery i konsekwentnie zmierzają do tego, by wykonywać konkretne obowiązki.
Tak jest na przykład z osobami, którym marzy się kariera notariusza Gdańsk. Wiele osób zainteresowanych jest możliwością wykonywania bardzo odpowiedzialnych zadań, bo też uprawnienia notariusza Gdańsk są bardzo rozległe i mogą mieć bezpośredni wpływ na interesy klientów.
Inni wybierają zawód notariusza Gdańsk głównie ze względu na możliwości finansowego rozwoju. Nie da się bowiem ukryć, że praca notariusza Gdańsk jest dobrze opłacana. Wszyscy ci, którzy chcą się zorientować w zarobkach, mogą przejrzeć taksę notarialną, a więc tabelę maksymalnych wynagrodzeń, jakie za wykonanie konkretnych czynności może zażądać notariusz Gdańsk.
Już na podstawie takiej taksy notarialnej można się zorientować, jaki jest zakres czynności notarialnych każdego notariusza. Podstawowym uprawnieniem, jakie posiadają notariusze, jest sporządzanie aktów notarialnych.
Aktem notarialnym nazywany jest specjalny dokument urzędowy, który jest wymagany w konkretnych sytuacjach opisanych w określonych ustawach i kodeksach. Jeśli więc chcemy stworzyć umowę kupna/sprzedaży nieruchomości, testament, spisać intercyzę czy statut spółki, a także podpisać inne ważne dokumenty, konieczne może stać się sporządzenie aktu notarialnego.
Dokument staje się aktem notarialnym z chwilą, kiedy zostaje on odpowiednio skonstruowany. Obok konkretnych zapisów dotyczących przedmiotu umowy, muszą się w nim znaleźć takie informacje jak dokładna data i miejsce spisania dokumentu, przedmiot umowy, a także podpisy wszystkich osób, które są obecne przy podpisywaniu dokumentu, stającego się aktem notarialnym.
Żaden akt notarialny nie może się obejść także bez uwzględnienia w nim formuły, że dokument został spisany i odczytany w obecności świadków. Nie może nade wszystko zabraknąć podpisu notariusza oraz notarialnej pieczęci, która gwarantuje, że wszelkie zapisy poczynione w danym dokumencie są zgodne z prawem.
Najważniejszym bowiem obowiązkiem, wynikającym z pracy notariusza jest czuwanie nad przestrzeganiem prawa przy zawieraniu ważnych umów. Stąd też wszelkie istotne dokumenty, protokoły muszą mieć poświadczenie takiej zgodności z prawem, które wydaje właśnie notariusz. Stąd też wielka odpowiedzialność związana z jego pracą.